Näin voit tarkistaa yleisen tervyedentilasi

Näin voit tarkistaa yleisen tervyedentilasi

On monia nopeita ja helppoja tapoja, joilla voit arvioida yleistä terveyttäsi kotona. Vaikka säännöllinen vierailu lääkärillä terveystarkastuksia varten on paras tapa toimia, voit kiinnittää huomiota näihin asioihin itse.

Sydämen syke on hyvä mittari omalle terveydentilalle ja kuntotasolle. Matala leposyke on merkki hyvästä kunnosta: normaali leposyke on noin 60 – 100 lyöntiä minuutissa. Luomet ovat hyvin yleisiä, mutta jos huomaat nopeasti kasvavan, ulkonäöltään muuttuvan tai verta vuotavan luomen mene lääkärin vastaanotolle. Kiinnitä huomiota elämäntapaasi ja tutustu perheesi sairaushistoriaan.

...
Comments Off
Kunnollasi on väliä

Kunnollasi on väliä

Liikunta parantaa kuntoasi ja ennaltaehkäisee sairauksia. Liikunta on todettu olevan hyvä apu muunmuassa aikuistyypin diabeteksen, metaboolisen oireyhtymän, sydän- ja aivovaltimotautien ja verenpainetaudin ehkäisyssä ja hoidossa. Lasten ja nuorten liikunta on erityisen tärkeää: heidän tulisi liikkua vähintään tunnin verran päivässä. Liikunnalla on myös hyötyä oppimisongelmien ja muistin hoidossa.

Sinun täytyy silti lähestyä liikuntaa oikealla tavalla, jotta voit kokea sen hyöydyt. Ihmiset usein aloittavat liian nopeasti liian kuormittavalla harjoittelulla, kun kuntoa pyritään kohottamaan. Rytmitä harjoittelua ja kuuntele kehosi viestejä.

...
Comments Off
Elimistösi kiittää sinua terveellisestä ruokavaliosta

Elimistösi kiittää sinua terveellisestä ruokavaliosta

Terveellinen ruokavalio koostuu erilaisten ruokien tietystä yhdistelmästä. Elimistö tarvitsee sopivasti energiaa ja suojaravintoaineita pysyäkseen terveenä. Ihmisillä, joiden ruokavaliossa on runsaasti vihanneksia ja hedelmiä, on huomattavasti alhaisempi liikalihavuuden, sydänsairauksien, aivohalvauksen, diabeteksen ja tietyntyyppisten syöpien kärsimys riksi.

Jos syöt liian paljon rasvaa sisältäviä tuotteita, etenkin väärän tyyppisiä rasvoja, kuten transrasvoja, voit lisätä sydänsairauksien ja aivohalvauksien kehitys mahdollisuuksia. Syö myös useimmilla aterioilla proteiinipitoista ruokaa ja rajaa sokerimäärä valitsemalla suklaan ja keksien sijaan tuoreita hedelmiä. Elimistösi kiittää sinua tervellisestä ruokavaliosta.

...
Comments Off
Kiinnitä huomiota mielesi hyvinvointiin

Kiinnitä huomiota mielesi hyvinvointiin

Mielen hyvinvointia avustavat harrastukset, työ (josta nautit), stabiilit ihmissuhteet, ja elämästä nauttiminen. Fyysinen terveys vaikuttaa myös mielen hyvinvointiin.

Tyytyväisyys elämään ja työhon on yksi hyvinvoinnin tunnusmerkeistä. Aktiivisuus ja asioihin suhtautuminen avoimesti, sekä oman itsensä hyväksyminen ovat myös hyviä esimerkkejä. Mielenterveyteen vaikuttavat siis monet seikat yhteiskunnallisista olosuhteista yksilön omaan mielipiteeseen itsestään. Mielenterveyden häiriön tunnistaminen ei aina ole helppoa, mutta on tärkeää, että mahdollinen häiriö tunnistetaan ja että siihen saadan sopivaa hoitoa. Kenenkään ei pitäisi kärsiä; tuki on saatavilla.

...
Comments Off
Hyviä neuvoja terveyden ja kunnon ylläpitoon

Hyviä neuvoja terveyden ja kunnon ylläpitoon

Terveellinen elämäntapa muodostuu pienistä osista: järkevistä valinnoista. Joskus on hyvä idea ottaa rennosti; kehon ja mielen rauhoittaminen lievittää stressiä ja laskee verenpainetta. Esimerkiksi pitkät kävelylenkit tai jooga sessiot auttavat suuresti. Vähennä sokerin syöntiä, käytä alkoholia kohtuudella ja valitse täysjyvätuotteita.

Mielenterveyden ylläpito on myös tärkeää: aloita uusi harrastus tai kutsu ystäviä moikkaamaan. Hyvät sosiaaliset suhteet ehkäisevät yksinäisyyden tunnetta ja pienentävät ennenaikaisen kuoleman riskiä. Univaje voi heikentää vastustuskykyä- tiedätkö, kuinka paljon sinun tulisiki nukkua? Ainakin seitsemän tuntia.

...
Comments Off