Katseletko näyttöä monta tuntia päivässä? Vinkkejä silmärasituksen hoitamiseen

Katseletko näyttöä monta tuntia päivässä? Vinkkejä silmärasituksen hoitamiseen

Suurin osa ihmisistä käyttää älypuhelinta tai läppäriä päivittäin. Etenkin nettikasinon pelien ahkerat pelaajat ja toimistotyöntekijät tuijottavat kännykän tai tietokoneen ruutua monien tuntien ajan päivässä. Pelejä, taulukkoja, viliseviä animaatioita, pienellä printattuja tekstejä. Näytön tuijottaminen voi aiheuttaa vakavan ongelman, jota kutsutaan digitaaliseksi silmärasitukseksi.

Noin puolella ihmisistä, jotka käyttävät tietokoneita ja digitaalisia laitteita päivittäin, esiintyy digitaalisen silmän rasituksen oireita. Merkkejä digitaalisesta silmärasituksesta ovat muun muassa silmien väsymys ja epämukavuus, silmien kuivuminen, päänsärky, näön hämärtyminen, niska- ja hartiakipu, silmien nykiminen ja punaiset silmät. Tässä muutamia helppoja vinkkejä, joiden avulla voit vähentää ja helpottaa silmien rasituksen aiheuttamia oireita.

 

Mene optikolle tai silmälääkärille

Rutiininomainen kattava silmätutkimus on tärkein asia, jonka voit tehdä näköongelmien ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Jos sinulla ei ole ollut silmätutkimusta yli vuoteen, varaa aika optikolle tai silmälääkärille.

Kerro kokeen aikana silmälääkärillesi, kuinka usein käytät tietokonetta ja digitaalisia laitteita töissä ja kotona. Mittaa kuinka kauakana silmäsi ovat näytöltäsi, kun istut tietokoneen ääressä, ja tuo tämä mitta tenttiisi, jotta optikko voi testata silmäsi tältä tietyltä etäisyydeltä. Silmien tarkastuttaminen on suositeltavaa etenkin, jos käytät kännykkääsi paljon. Esimerkiksi kasinopelien pelaaminen päivittäin voi väsyttää silmiä paljonkin.

 

Käytä asianmukaista valaistusta

Silmien rasitus johtuu usein liian kirkkaasta valosta, joka johtuu joko ikkunan sisään tulevasta ulkosäteilystä tai kovasta sisävalaistuksesta. Kun käytät tietokonetta, ympäristön valaistuksen tulisi olla noin puolet kirkkaampi kuin useimmissa toimistoissa. Poista ulkovalo sulkemalla verhot, sävyt tai kaihtimet.

Vähennä sisävalaistusta käyttämällä vähemmän lamppuja tai loisteputkia tai käytä pienemmän intensiteetin lamppuja ja putkia. Jos mahdollista, aseta tietokoneen näyttö niin, että ikkunat ovat laitteen sivuilla sen sijaan, että ne olisivat koneen edessä tai takana. Yritä vähentää tietokoneen työtilan yläpuolelle asennettujen loisteputkien määrää, jos ylävalo häiritsee sinua.

 

Vähennä häikäisyä

Häikäisy valoa heijastavilta seiniltä ja pinnoilta sekä heijastukset tietokoneen näytöltä voivat myös aiheuttaa tietokoneen silmien rasitusta. Harkitse häikäisemättömän ja himmentävän näytön asentamista näyttöön ja maalaa kirkkaan valkoiset seinät, jos mahdollista, tummemmalla mattapintaisella värillä. Jos käytät silmälaseja, osta heijastamattomalla pinnoitteella varustettuja linssejä. Tämä pinnoite vähentää häikäisyä minimoimalla silmälasien etu- ja takapinnalta heijastuvan valon määrän.

 

Päivitä näyttösi

Jos et ole vielä tehnyt niin, korvaa vanha putkityyppinen näyttösi litteällä näytöllä, jossa on heijastamaton pinta. Vanhanaikaiset näytöt voivat aiheuttaa huomattavaa kuvien “välkkymistä”, mikä on merkittävä syy tietokoneen silmien rasittumiseen. Vaikka tämä välkkyminen on huomaamatonta, se voi silti lisätä silmien rasitusta ja väsymystä tietokoneiden käytön aikana.

Silmien rasituksen helpottamiseksi varmista, että käytät hyvää valaistusta ja istut riittävän kaukana tietokoneen näytöstä. Kun valitset uuden litteän näytön, valitse näyttö, jolla on korkein mahdollinen tarkkuus. Yritä myös valita suhteellisen suuri näyttö ja säädä tietokoneen näyttöasetuksia. Tietokoneen näyttöasetusten säätäminen voi auttaa vähentämään silmien rasitusta ja väsymystä. Säädä näytön kirkkautta niin, että se on suunnilleen sama kuin ympäröivän alueen kirkkaus.

Etsitkö uusia ja mielenkiintoisia kasinosovelluksia? Casino-Apps.fi voi auttaa sinua löytämään itsellesi uuden ja sopivan sovelluksen, jonka avulla pääset pelailemaan kasinopelejä silloin, kun sinusta tuntuu: voit pelata kasinopelejä kännykälläsi sovelluksen avulla missä ja milloin tahansa: junassa, bussissa, kotisohvallasi, tai vaikkapa työpaikallasi kahvitauolla. Muista kuitenkin pitää huolta, että näytön tarkkuus ja kirkkaus on säädetty silmiäsi miellyttäviksi ja että tarkastutat näkösi tasaisin väliajoin. Hauskoja pelaamishetkiä!

 

 

 

Comments Off
×