Voiko liikunnasta oppia nauttimaan, ja miten se tapahtuu?

Voiko liikunnasta oppia nauttimaan, ja miten se tapahtuu?

Liikunnalla on tärkeä osansa terveellisen elämäntavan luomisessa ja jokaista aikuista suositeltaisiin liikkumaan viikossa ainakin kaksi tuntia, joista 30 minuuttia on hyvä olla raskasta sykettä nostavaa ja hengästyttävää liikuntaa. Lasten ja nuorten olisi hyvä pysyä aktiivisena ainakin yksi tunti päivässä, sillä muun muassa luiden ja lihasten kehittyminen on vielä kesken, ja liikunta auttaa niiden vahvistamisessa. On myös useita tutkimuksia, joiden tulokset osoittavat varhaislapsuuden liikkumattomuuden usein johtavan aikuisuudessa jatkuvaan istuvaan elämäntapaan sekä myös kielteiseen suhtautumiseen liikuntaan. Tunnetko olevasi yksi näistä aikuistuneista lapsista, jotka eivät koskaan oppineet nauttimaan liikkumisesta tai kaipaatko muuten motivaatiota sohvan pohjalta nousemiseen? Tämä artikkeli voi tarjota muutamia kullanarvoisia huomioita tilanteeseesi.

 

Löydä itsellesi sopiva laji

Useiden innokkaiden liikunnanharrastajien tie vie nykyään kuntosalille, jossa puntteja nostamalla saa testattua rajojaan ja kehostaan veistettyä silmiään miellyttävämmän erilaisten laitteiden avulla. Tämä on yksi suosituista liikunnan muodoista, mutta ei suinkaan ainoa mahdollinen. Moni liikunnasta kielteisesti puhuva ihminen näyttää kuitenkin usein ajattelevan, että kuntoaan kehittääkseen heidän täytyy suorittaa päivä toisensa jälkeen yksitoikkoisia lihassarjoja, jotka eivät vain väsytä heidän kehoaan, vaan myös mieltään. Tämä ei missään nimessä ole totta.

 

Tapoja liikkua on maailmassa varmasti yhtä paljon kuin eri mielipiteitä omaavia ihmisiä ja jokaisen on mahdollista löytää juuri itselleen sopivimmat lajit ja keinot. Toiset nauttivat kuntosaliohjelmien rutiininomaisesta puskemisesta, kun toiset taas kaipaavat enemmän spontaaniutta ja vapautta liikkumiseensa. Sosiaaliset ihmiset voivat löytää urheilun muotoja, jotka mahdollistavat yhdessä liikkumisen, kuten esimerkiksi erilaiset tanssitunnit, joukkueurheilulajit ja yhdessä liikkumista harjoittavat kerhot. Koiranomistajilla on myös loistava kaveri liikkumiseen ja yhteiseen lenkkeilyyn tai vaikkapa koirien esterataharrastukseen, agilityyn. Eläinten ystävä voi myös ottaa ratsastustunteja lähitalleilla tai osallistua hevosvaelluksiin. Yksinäisyydestä ja hiljaisuudesta nauttiville on myös runsaasti vaihtoehtoja. Luonnossa patikoiminen, juokseminen tai esimerkiksi uiminen voi olla mielekästä itsenäistä liikuntaa. Tiesitkö muuten, että myös pokeri käsitetään monessa maassa urheilulajina? Se ei ehkä ole urheilulajeista se perinteisin, mutta sillä on kieltämättä kiehtova asema uhkapelien ja kilpailujen välimaastossa. Tästä ja muusta pokeriin liittyvästä voit lukea lisää Pokeri.io -sivustolta.

 

Kokeile uusia juttuja, ja anna itsellesi aikaa

Älä pelkää kokeilla uusia lajeja, sillä vain kokeilemalla voit todella tietää, pidätkö jostain vai et. Voit ajatella, ettet ikimaailmassa esimerkiksi harrastaisi kansantanssia, mutta mielesi siitäkin voi muuttua, jos annat sille tilaisuuden. Liikunnasta nauttimiseen vaaditaan joskus aikaa, etkä välttämättä taianomaisesti herää yhden onnistuneen liikuntatunnin jälkeen jokaisena sitä seuraavana aamuna innosta piukeana liikkumaan. Usein käy juuri päinvastoin. Varsinkin aloittaessasi säännöllisen liikkumisen sinun on äärimmäisen tärkeää pitäytyä tekemässäsi suunnitelmassa, sillä tapa on vasta muodostumassa, eikä siitä ole ehtinyt tulla sinulle rutiinia.

Yritä liikkua joka päivä samaan, sinulle sopivimpaan aikaan, äläkä ota vapaata vain, koska sinua ei huvita. Näin tehdessäsi koet usein kiusauksen jättää väliin myös seuraavan päivän liikunnan, ja sitä seuraavan ja kaikki tekemäsi työ on vaarassa mennä hukkaan. Sinun ei tarvitse pakottaa itseäsi minkään tietyn lajin harrastamiseen, vaan huonona päivänä voit vaikkapa tanssitunnin sijaan mennä lenkille tai pitää lihaskuntopäivän kotona.

 

Pidä mieli positiivisena

Liikunnan ei pitäisi olla pakkopullaa, josta kärsit enemmän, kuin nautit. Sinun ei pidä soimata itseäsi päivistä, jotka jäävät välistä, vaan keskittyä kokonaiskuvaan. Kaikki liikunta, mitä lisäät elämääsi, on kuitenkin loppujen lopuksi plussaa, eikä ole olemassa mitään tiettyä rimaa, joka sinun täytyy päivittäin ylittää ollaksesi ”hyvä liikkuja”. Aseta tavoitteesi juuri sinulle sopiviksi, ja muista pitää välillä myös taukoa uurastuksesta ja levätä. Kokeile huviksesi vaikkapa Suomen parhaiden nettikasinoiden tarjontaa Kasinotilmantilia.io -pelikeitaassa ja tuo viihdettä liikkumisen keskelle!

 

Comments Off
×