e-commerceVoidakseen menestyä, verkkokaupan on oltava helposti kuluttajien löydettävissä, sillä tutkimusten mukaan verkkokauppa ei menesty, mikäli kuluttajat eivät tiedä sen olemassaolosta eivätkä löydä kauppaa hakemalla. Tässä kirjoituksessa neuvotaan, miten voidaan luoda verkkokauppa ja miten sen menestystä voidaan helpottaa, jotta saadaan tarvittavat asiakkaat ja ostajat.

Tuotevalikoiman valitseminen

Kun verkkokauppa perustetaan, on tärkeää selvittää, kuinka paljon tuotevalikoimaa kaupalla tulee olemaan ja miten laaja verkkokauppa tulee olemaan. Tilataanko tuotteet verkkokaupan tiloihin jostakin muualta, vai ovatko ne itse tehtyjä tuotteita. Miten aika saadaan riittämään tuotteiden tekemiseen? Oli tuote sitten muualta tilattu tai itse tehty?

Verkkokaupan logistiikka

Jos tuotteet tilataan ulkomailta, on oltava tarkkana että ne tilataan toimittajalta, joka takaa tavaran säilymisen ehjänä perille saakka. Jos tavaraerä vahingoittuu, se saattaa joskus jäädä verkkokaupan vastuulle, mikä tietää rahallista menetystä. Tärkeää on siis huolehtia tuotteiden vakuutuksista. Jos tavara tulee ulkomailta, on perehdyttävä maahantuontiin ja sen verotukseen. Kun tuotteet lähetetään omalta varastolta eteenpäin, on tärkeää selvittää, miten ne saadaan nopeasti ja ehjänä ostajalle.

Tuotteen varastointi ja myymälä verkkokaupan yhteyteen?

On selvitettävä, missä tuotteet varastoidaan ja ketkä ne pakkaavat ja lähettävät eteenpäin. On myös tärkeää valita hyvät pakkaustarvikkeet tuotteiden pakkaamista varten, jotta ne saadaan ehjinä perille ostajalle saakka. On mietittävä myös, perustetaanko varaston yhteyteen myymälä ja jos perustetaan, kuka sitä ylläpitää ja missä myymälä tulee sijaitsemaan.

Mistä saadaan kävijät verkkokauppaan?

Mielenkiintoisen verkkokaupan suunnittelu ei siis pelkästään riitä, vaan sivulle täytyy saada kävijöitä ja mahdollisia ostajia. Tärkeä osa on markkinoinnilla, jotta voidaan luoda nimeä ja online-näkyvyyttä verkkokaupalle.

Sosiaalisessa mediassa markkinointi

Yksi markkinoinnin voimakkaista keinoista on sosiaalisissa medioissa julkaiseminen, sillä miljoonat ihmiset seuraavat niitä päivittäin ja niissä on usein mahdollisuus ostaa mainoksia, joita kohderyhmäsi voi nähdä. Kannattaa siis käytettää sosiaalisen median palveluja, joissa kohderyhmäsi on. Tapahtumille, tarjouksille ja tuotteille on saatava näkyvyyttä ja tämä voi onnistua esimerkiksi Facebookissa julkaisemalla.

Hakukoneoptimointi

Tämä prosessi on tärkeä osa verkkokaupan menestymistä, jotta asiakkaat löytävät sivustolle etsiessään tietoa tai ostettavaa tavaraa verkosta hakukoneiden avulla. Tätä varten tehdään avainsanatutkimus, jotta sopivilla sanoilla hakevat internetkäyttäjät löytävät sivulle ja sivusto näkyy muutaman ensimmäisen hakutuloksen joukossa. Sanoja on päivitettävä usein, jotta käyttäjät löytävät sivut jatkuvasti.