the-establishments-websiteKotisivuja perustetaan ja tehdään monesta eri syystä, sillä niille on paljon käyttöä henkilökohtaisiin ja yrityksen tarpeisiin. Monet perustavat kotisivun kirjoittaessaan elämästään päivittäin, toiset tarvitsevat kotisivun verkkokaupan perustamiseen tai yritykset perustavat sivut voidakseen tiedottaa asiakkaitaan esimerkiksi aukioloajoista ja tuotteista ja palveluista, joita yrityksessä on saatavilla.

Jos mielessä on kotisivun perustaminen, on hyvä pohtia muutamia asioita ennen varsinaisen sivun luomista ja julkaisemista.

Mikä on kotisivun tavoite?

Onko kotisivun perustamisen syy henkilökohtainen vai liittyykö se yrityksen markkinointiin? Onko tavoitteena saada lisää näkyvyyttä, myydä tuotteita mahdollisesti kauempana kuin tavallisesti vai jokin aivan muu? Tämä on oltava selvänä mielessä kun kotisivua aletaan luoda, varsinkin jos ammattilainen tekee ja suunnittelee kotisivut henkilön tai yrityksen puolesta.

Kuinka paljon tilaa?

Jos kyse on yksityishenkilöstä, tavallisesti ei tarvita suurta palvelintilaa. Myös pienyritykset voivat pärjätä hienosti vuokraamalla palvelintilaa, mutta suuremmalle yritykselle on hyvä olla oma toimiva palvelin.

Minkä niminen verkko-osoite?

Kotisivuille on tärkeää suunnitella looginen ja helposti mieleenpainuva verkko-osoite, jonka avulla asiakkaat tai verkkosivuston lukijat pääsevät tarkastelemaan tietoa helposti. Verkko-osoitteen on oltava helppo kirjoittaa, sillä jos se olisi vaikea heprealta näyttävä kirjainten sekamelska, monelta loppuu mielenkiinto yrittää selata internetissä kotisivulle saakka ja sivulla tulee olemaan vähemmän kävijöitä.

Millainen kohderyhmä sivustolla on?

On tärkeää päättää kohderyhmä sivustolle, jonka mukaan aletaan suunnitella sivuston avainsanoja, ulkoasua ja sisältöä. On mietittävä etukäteen, millaista tietoa kohderyhmä internetistä mahdollisesti etsii ja millaisille henkilöille sivuston tietoa markkinoidaan.

Minkälaiseksi sivuston ulkoasu suunnitellaan?

Sivuston ulkoasu on käyntikortti yritykselle tai henkilölle, joka sivuston perustaa. Sen on siis tärkeä olla mielenkiintoinen, miellyttävä silmälle ja helppo selata, josta tieto löytyy ilman suurempaa etsimistä. On hyvä tarkastella muiden tekijöiden sivustoja, jotta voidaan tietää, mitä omalta sivustolta halutaan. Etusivu pitää suunnitella huolella, sillä se on tärkein kaikista sivuston osista.

Sisältö?

Mitä sivusto tulee sisältämään? Aloitatko uuden sivuston vai siirrätkö tietoa jostakin muualta? Avainsanat, jolla sivustosi löydetään internethauissa, on erittäin tärkeitä suunnitella oikein ja käyttää parhaita avainsanoja. Tekstien sisällön tulee olla mielenkiintoista ja persoonallista, jotta internetin käyttäjä jää tarkastelemaan tietoa enemmän.

Budjetti

Tärkeää on selvittää etukäteen, miten paljon varoja sivustolle voidaan käyttää ja päivitätkö itse sivustosi vai tekeekö sen joku ammattilainen puolestasi? Sen jälkeen sivustoa voidaan alkaa luomaan henkilön tai yrityksen tarpeiden mukaan.